A gumiabroncs kódolása
Egy átlagos gumiabroncs oldalfalán kódok és számok sokasága található, melyek az adott gumiabroncs méretét és fizikai jellemzőit azonosítják, valamint a gyártóval kapcsolatos információkat tartalmaznak.
A gumiabroncs mérete
A gumiabroncs mérete az aktuális abroncs oldalfalán található, és több számból és betűből áll.
- Az első három számjegy a gumiabroncs szélességét mutatja milliméterben. Ez a futófelületen az oldalfaltól oldalfalig mért távolság.
- A gumiabroncs kódjának negyedik és ötödik számjegye, közvetlenül az abroncs szélessége után, a méretarány vagy a gumiabroncs oldalfalának profilmagassága. Ez a gumiabroncs szélességének százalékában van kifejezve.
- A radiál gumiabroncsokat az R betű jelöli. A radiál gumiabroncsokon a szövetbetétet a menetirányhoz képest 90 fokban helyezik el, hogy a gumiabroncs még erősebb legyen. A manapság gyártott új gumiabroncsok szinte kivétel nélkül radiál abroncsok.
- A következő két számjegy a keréktárcsa peremének méretét jelöli, melyre a gumiabroncs szerelhető. Ez egyben a gumiabroncs átmérője is peremtől peremig.
Sebességosztályozás
A gumiabroncsok sebességosztályozását az ábécé egy betűje jelöli a gumiabroncs méretkódjának végén, és ez a gumiabroncs legnagyobb sebességét jelzi. A gumiabroncsok különféle tesztek alapján kapják a sebességosztályozást, melyek azt mérik, hogy az abroncs milyen mértékben képes elviselni egy adott sebességet hosszú ideig.
Terhelési index
A terhelési index a gumiabroncs legnagyobb teherbírásáról nyújt információt. A terhelési index egy számkód, mely közvetlenül a gumiabroncs méretkódja után és a sebességosztályozás előtt található.
Gyártás dátuma
A gumiabroncson a gyártás helyére és idejére vonatkozó információk is megtalálhatók. Ezt egy betűkből és számokból álló sorozat jelöli, mely a DOT betűkkel kezdődik (ami azt jelenti, hogy a gumiabroncs teljesíti a Közlekedési Minisztérium biztonsági szabványait).
- A DOT betűket követő első 8 karakter lényegében egy, a gyártó által a gumiabroncs azonosítására és a gyártó üzem azonosítására használt sorozatszám.
- Az – általában egy kis ablakban feltüntetett – utolsó négy számjegy segít megállapítani a gumiabroncs életkorát.
- Az első két számjegy mutatja, hogy a gumiabroncs az év hányadik hetében készült (1–52). Az utolsó két számjegy az évet mutatja.
Megerősített
A nagyobb terhelési indexszel rendelkező gumiabroncsokon gyakran külön jelölik, hogy meg vannak erősítve, és nagyobb tömeget bírnak el. Ezt általában a következő jelzésekkel jelölik: RF, REINF és RFD.
Defekttűrés
A defekttűrő gumiabroncsok megerősített oldalfalakkal készülnek, hogy nyomásvesztés, például kilyukadás esetén a gumiabroncs meg tudja tartani a gépkocsi tömegét, és rövid ideig még használhatók legyenek, amíg el nem ér egy megfelelő helyre, ahol meg tud állni és ki tudja cseréltetni a kerekeket. Ezt a következő szimbólumok jelölhetik: ROF, EMT, RFT, ZP, SSR és DSST.
Homologizáció
Egyes gumiabroncsok kifejezetten meghatározott gyártmányokhoz készültek a teljesítmény növeléséhez. Ezeket a gumiabroncsokat a gépkocsi gyártójával szoros együttműködésben tervezték, és az oldalfalukon meghatározott szimbólum található, mely azt mutatja, hogy a gumiabroncs megfelel a gyártó által előírt szigorú szabványoknak, és OE (eredeti alkatrész) minősítést kapott. A Ford gépkocsikhoz tervezett gumiabroncsokon az FO szimbólum található.