Dízel tüzelőanyag-alternatívák
Bevezetés
Sok ügyfelünk számára a gépkocsi tüzelőanyaga teszi ki üzemeltetési költségeik túlnyomó részét, így a tüzelőanyag-fogyasztás és a CO2-kibocsátás csökkentése kiemelt prioritás.
A hidrogénnel kezelt növényi olaj (HVO) és a Gas-To-Liquid (GTL) a Ford által jóváhagyott alternatív tüzelőanyagok a dízelmotoros haszongépjárművek esetén, hogy ezzel is segítse a környezetbarátabb flotta kialakítását.
Ezek tisztábban égő tüzelőanyagok, amelyek csökkentik a károsanyag-kibocsátást, a kormot és a dízel részecskeszűrő (DPF) terhelését. Ezért környezetbarátabbnak tekintik őket, mint a hagyományos EN590 dízel.
Az alábbi táblázat a HVO és GTL használatra jóváhagyott Ford gépkocsikat mutatja:
Gépkocsi | HVO- és GTL-kompatibilis az alábbi MY óta | Motor |
Transit | 19,75 MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Custom | 19,75 MY+ (beleértve: 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Tourneo Custom | 19,75 MY+ (beleértve: 24 MY+) | 2.0L EcoBlue |
Ranger | 20 MY+ | 2.0L EcoBlue 3.0L EcoBlue |
Transit / Tourneo Connect | 19,75 MY+ | 1.5L EcoBlue |
A vadonatúj Transit Connect | 24,5 MY+ | 2.0L EcoBlue |
A vadonatúj Tourneo Connect | 22,5 MY+ | 2.0L EcoBlue |
Transit Courier | 21,25 MY+ | 1.5L Duratorq |
A vadonatúj Transit Courier | 24 MY+ | 1.5L EcoBlue |
Hidrogénnel kezelt növényi olaj (HVO)
Mi az a HVO?
- A HVO a megújuló paraffinos dízel üzemanyag egy formája, amelyet sokféle nyersanyagból, köztük hulladék étolajból, hagyományos olajfinomítási eljárásokkal állítanak elő. (Ez nem feldolgozatlan étolaj, amit a boltokban vásárolhatnak)
- A HVO tüzelőanyagokra az EN 15940 európai szabvány vonatkozik az EU piacain forgalmazott paraffinos dízel tüzelőanyagok esetén
- A HVO nem egyenértékű az „1. generációs” biodízel (B5-B30) tüzelőanyagokkal, amelyeket ma egyes EU-piacokon használnak
- A HVO finomítási folyamatai a (biodízel-gyártáshoz használt) metanol helyett hidrogént használnak katalizátorként a stabilabb, tisztán égő üzemanyag érdekében
- A HVO termékek kiváló minőségű tüzelőanyagok, amelyek tulajdonságai nagyon hasonlóak a kőolajalapú szivattyú-dízelhez
Milyen előnyei vannak a HVO-nak?
- A HVO tüzelőanyag a hagyományos dízel és biodízel tüzelőanyagok környezetbarát alternatívája
- A HVO jelentősen csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását a szivattyú-dízelhez képest, különösen, ha újrahasznosított nyersanyagból készül
- A HVO stabilabb, mint a biodízelek, olyan potenciális káros hatások nélkül, mint a megnövekedett NOx-kibocsátás, lerakódások kialakulása, tárolási stabilitási problémák, rossz hidegen tartási tulajdonságok vagy a motorolaj gyorsabb öregedése (kivéve, hogy a nagyon lassú sebességű városi kézbesítők esetében az olaj élettartamára enyhe hátrányos hatással lehet).
- A HVO nem igényel gépkocsifrissítést, és nincs teljesítménykorlátozása
- A HVO 100%-ig bármilyen arányban keverhető kőolajalapú szivattyú-dízellel
- A szervizintervallumot/garanciát a HVO használata nem befolyásolja
A HVO elérhetősége
A HVO használatának folyamatos növekedése várható Európában a következő 5 évben, amint elérhető lesz belőle a nagyobb termelés
Megújuló nyersanyagok köre
- Használt étolaj
- Hulladék állati zsír az élelmiszer-feldolgozó iparból
- A halfeldolgozó ipar hulladékzsírja
- Technikai kukoricaolaj
- Tallolaj (tallol) szurok
- Camelina olaj
- Jatropha olaj
- Szójaolaj
- Repceolaj
HVO márkák az EU piacain
- Neste
- Care Diesel
- HVO 100
- XTL
- NExBTL
- Evolution Diesel (HVO/EN590 keverék)
- Blauwe Diesel (HVO/EN590 keverék)
- R33 BlueDiesel (HVO/EN590 keverék)
Más HVO/EN590 keverékek is rendelkezésre állnak
Gas-to-Liquid (GTL)
Mi az a GTL?
- A GTL a paraffinos tüzelőanyag egy másik formája, amely földgázt (metánt) használ petrolkémiai üzemanyagok, köztük a dízel szintetizálására.
- A földgáz gyakran az olajfinomítók hulladékterméke, vagy olyan régiókban keletkezik, ahol nehéz és költséges szállítani a rendkívüli hűtési igény miatt.
- A GTL folyékony állapota megkönnyíti a szállítást és a kezelést
- A GTL cseppfolyósított tüzelőanyagként használható, motormódosítás nélkül helyettesítve a normál dízelt
- A GTL tüzelőanyagokra az EN 15940 európai szabvány vonatkozik az EU piacain forgalmazott paraffinos dízel tüzelőanyagok esetén
- A GTL szagtalan és biológiailag könnyen lebomlik
Milyen előnyei vannak a GTL-nek?
- A GTL tüzelőanyag gyakorlatilag mentes a szennyeződésektől, például kéntől, fémektől, nitrogéntől és aromás anyagoktól, így kevésbé károsítja a környezetet, és lehetővé teszi a motor egyenletesebb és halkabb működését.
- Ez a tisztaság azt jelenti, hogy tisztábban ég – a koromkibocsátás csökkentése nagymértékben csökkenti a dízel részecskeszűrők frissítésének szükségességét, így ideális a túlnyomórészt alacsony sebességen használt járművekhez.
- A szennyező anyagok csökkentése hozzájárul a helyi környezetvédelmi előírások betartásához.
- A GTL bizonyítottan jobb indítási teljesítményt nyújt alacsony hőmérsékleten alacsony sűrűségének és magasabb cetánszámának (a dízel üzemanyag égési sebességének) köszönhetően, így egész évben kiválóan használható.
- A GTL nem igényel gépkocsifrissítést, és nincs teljesítménykorlátozása
- A szervizintervallumot/garanciát a GTL használata nem érinti
A GTL elérhetősége
- A GTL még nem érhető el széles körben a nagyközönség számára tüzelőanyag-szivattyúknál – jelenleg inkább a saját tüzelőanyag-töltővel rendelkező flottákat célozza meg.
- A hagyományos dízelhez hasonlóan raktárra vagy munkaterületre is szállítható, így különösen alkalmas flotta csomópontokra (repülőterek, önkormányzatok, postai szolgáltatások, építőipari járművek)
GTL márkák az EU piacain
- Shell GTL
Megjegyzés: Ne használjon normál növényi olajat, mert ez motorkárosodást okozhat, amelyre a jármű garanciája nem terjed ki.
Megjegyzés: Nem javasoljuk további adalékok használatát; ez fontos, hogy megelőzze az üzemanyag viaszosodását.
A gépkocsijával kapcsolatos konkrét információkért tekintse meg a 'Üzemanyag-minőség' című részét a Tulajdonosi kézikönyvben.